Gezondheid en zorg



« Ga terug naar het folderoverzicht

Vitamine D en het voorkomen van een vitamine D tekort

Vitamine D heeft het lichaam nodig voor het opnemen van kalk en fosfaat uit onze voeding. Deze stoffen zijn nodig voor de opbouw van botten en gebit.

Vitamine D komt op verschillende manieren in ons lichaam. Onder invloed van zonlicht wordt het in de huid gemaakt, in de maanden April tot Oktober is dit de belangrijkste bron. Mensen met een donkere huid maken minder vitamine D aan in de huid.

Vitamine D krijgen we ook in kleine hoeveelheden uit de voeding. Vooral via vette vis en zuivelproducten. Maar het belangrijkst is de eigen aanmaak in de huid.

Bij een tekort aan vitamine D kunnen er problemen met de botten ontstaan. Vooral bij ouderen kunnen de botten dan zwakker worden en makkelijker breken. Maar er zijn ook andere klachten waarbij een verband met een tekort aan vitamine D mogelijk is, zoals moeheid, spierzwakte en depressieve klachten.

Mensen met een donkere huid hebben een grotere kans op een verlaagd vitamine D, vooral in de wintermaanden. Om dit te voorkomen is het regelmatig buiten zijn met hoofd en handen onbedekt belangrijk ( een half uur tussen 10.00 en 15.00). Daarnaast is het voor mensen met een donkere huid aan te raden om vitamine D pillen te slikken. De dosering is 10 microgram per dag ( bijvoorbeeld Devaron 400  IE, kosten ongeveer 10,- voor 3 maanden gebruik). Het is zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Wanneer je klachten hebt die zouden kunnen passen bij een tekort aan vitamine D, dan kan de huisarts laboratorium onderzoek naar vitamine D in het bloed doen.  Bij een tekort krijg je van de huisarts tijdelijk een hoge dosering vitamine D.